// Schody drewniane - ich budowa i stosowane gatunki drewna |

Budowa i wygląd torów kolejowych

Tor to dwie szyny podtrzymujące i prowadzące koła pojazdów szynowych. Ułożone na podkładach lub wlane w specjalną płytę betonową służą jako droga kolejowa, tramwajowa lub metro, w określonej odległości od siebie. Szerokość standardowa toru kolejowego wynosi 1435 mm. Jest to rozmiar ustanowiony przez jednego z pionierów kolejnictwa – George’a Stephensona, a obowiązuje do dziś w większości państw świata. Każdy tor o szerokości większej od 1435 mm nazywa się torem szerokim, a mniejszej – torem wąskim. Jednak w wielu krajach na świecie budowa i szerokość torów mogą się od siebie różnić. Tory kolejowe pozwalają na poruszanie się pociągów dzięki czemu możemy podróżować. Wiele kilometrów szyn składa się na tor który łączy ze sobą wiele miast. Umożliwia to często szybsze i tańsze podróżowanie. W wielu krajach występują tak zwane szybkie pociągi których tory przebiegają przez kilka krajów. Umożliwia to sprawne i bardzo wygodne poruszanie się. Istotną częścią torów jest podtorze. Jest to podłoże gruntowe, na którym jest ułożona nawierzchnia toru kolejowego. W zależności od potrzeb może być ono naturalne bądź sztuczne. Wykonuje się je poprzez zrobienie wykopu lub nasypu. Górę podtorza nazywamy torowiskiem, a boki stokami. Na torowisku zostaną położone szyny oraz podkłady tak by utworzyły stabilny tor dla pojazdów szynowych. W naszym kraju mnóstwo ludzi korzysta z usług kolejowych. Dlatego tak ważne jest ich poprawne wykonanie.